
Herpositionering en visuele identiteit thexton armstrong
by Sanne van Kuijk-Evertse - January 2022Millford heeft ons laten zien dat er een duidelijke verbinding dient te zijn tussen een merkpositionering en een visuele identiteit.
Ruim een jaar geleden klopte thexton armstrong aan bij Millford: ‘We moeten ons verhaal scherper krijgen en doorvertalen in een visuele stijl die bij ons past’. Op het moment van schrijven staat thexton armstrong aan de vooravond van het uitrollen van de nieuwe visual identity. Mooi moment om even terug te kijken. We spraken met Coen Vleesenbeek, oprichter van de Nederlandse tak van thexton armstrong.
‘Millford heeft een mooie staat van dienst en goede reputatie. Voor ons een van de belangrijkste redenen om met Millford aan de slag te gaan. Het is een bureau wat volledig gespecialiseerd is in het positioneren van merken en het bouwen van een visual identities. Dat is iets wat we niet vonden bij de bureaus waar we hiervoor mee samenwerkten. thexton armstrong had meerdere cruciale vragen te beantwoorden en moest een stap maken in de manier waarop het merk zich (visueel) profileerden. Al bij de kennismaking merkten we dat Millford de juiste vragen wist te stellen. Het ging meteen over wie we zijn, waar we voor staan en waarom we relevant zijn voor de doelgroep. Dit gaf direct veel vertrouwen. En ondanks dat het voor ons een flinke investering was, zijn we ervoor gegaan. We waren ervan overtuigd dat de investering zich zou terugbetalen.’
Ons bestaansrecht
Millford heeft ons laten zien dat er een duidelijke verbinding dient te zijn tussen een merkpositionering en een visuele identiteit. Wie het merk is en wat het uitstraalt moet op elkaar aansluiten. Alleen dan telt het bij elkaar op. Een merk is meer dan alleen een logo en huisstijl. Ons nieuwe verhaal en gezicht wordt goed opgepikt door de buitenwereld. De stijl wordt als professioneel, modern en jong ervaren. Het helpt ons thextorn armstrong te positioneren in de markt, op een manier die eigen en anders is. Het schept helderheid in wie we zijn en wat ons bestaansrecht is. Daarnaast geeft het duidelijkheid over wat we wel en niet zeggen. En wat misschien wel net zo belangrijk is, het heeft intern een flinke boost gegeven. Franchisenemers reageren erg positief. Dat wij in deze tijd in het merk investeren en blijven innoveren geeft een positief beeld voor het toekomstperspectief van thexton armstrong.’
Het werkproces
‘Het traject met Millford bestond uit twee onderdelen, de positionering van het merk thexton armstrong en de creatie van de visuele identiteit. De merkpositionering hebben we aan de hand van meerdere werksessies met de key people ontwikkeld. Millford heeft ons in deze fase goed geholpen door onze woorden en gedachten te filteren en concreet te maken. Ze begrijpen de business waarin we opereren en de doelgroep die we bedienen, dat zorgde ervoor dat we direct de juiste gesprekken voerden.’
Geduld
‘De visuele identiteit is tot stand gekomen met behulp van meerdere kijkjes in de keuken. Hierdoor bleven wij continue aangesloten bij alle stappen in het proces. De gestructureerde way of working, waar Laila (brand director Millford) de touwtje stevig in handen hield, zorgde ervoor dat alles goed verliep. En ja, Millford heeft veel geduld met ons gehad. Ze bleven openstaan voor onze suggesties en ideeën, ook al begaven we ons daarmee soms op het terrein van Millford. Al met al, is het een heel prettig proces en goed doordacht traject geweest. Overigens konden we ook in de nasleep van het project ook steeds bij Millford terecht. Na het afronden van de visuele stijl gingen andere bureaus met het resultaat aan de slag. Bij vragen was een belletje genoeg.’
back to overview