WAAROM EN HOE RETAILERS NU HUN KANS GRIJPEN
Retailers met lef hebben de halve wereld. Of in ieder geval een flink marktaandeel. Hoe maak je als retailer nu gebruik van de grote waardering voor en groei van eigen merken? In deze whitepaper leggen we het uit aan de hand van marktleidermentaliteit, een onderscheidend eigen verhaal en de kracht van design.
Het succes van het huismerk
Eigen merk als goedkoop alternatief voor A-merk? Die tijd lijkt voorbij, want de afgelopen jaren zagen eigen merken hun marktaandeel stijgen. Retailers hebben met een sterk eigen merk dus goud in handen. Hoe verklaren we die groei? Hoe winnen succesvolle merken de voorkeur van de consument? En welke rol speelt design hierin? Marketing-, brand- en designmanagers van Albert Heijn, Blokker, Etos en Sligro, en onze eigen merk-positioneringsstrategen en creatieven, delen hun visie.
DownloadHet perspectief van de retailers
Degenen die ‘front row’ zitten in deze transitie zijn natuurlijk de retailmerken zelf. Om te begrijpen hoe zij de opmars van het eigen merk ervaren, spraken wij met een aantal van hen: Albert Heijn, Blokker, Etos en Sligro. Hoe verklaren zij het recente succes? Welke lessen trekken ze voor de toekomst? En wat is volgens hen een sterk eigen merk anno 2023?
DownloadVormgeven van het eigen merk
De verschuiving van private label naar een volwaardig eigen merk met ambities voor (mentaal) marktleiderschap heeft ook grote invloed op positionering, marketing en design. Hoe kunnen eigen merken zich in verhaal en uitingen onderscheiden? Hoe worden ze een sterk, eigen merk en welke rol speelt design daarin?
DownloadOnze
Insights
Het potentieel dat retailers met eigen merken in handen hebben is ongekend. Eigen merken bieden een uitgelezen kans om het moedermerk optimaal te laden en uit te dragen met behulp van een relevant verhaal en een eigen gezicht. We delen onze 3 belangrijkste insights voor retailers die sterke eigen merken willen bouwen.
Download