‘We zijn echte koolkenners. Dat moet je dan ook terug voelen in de look en feel.’

by Erik de Graaf - December 2021

‘We zijn echte koolkenners. Dat moet je dan ook terug voelen in de look en feel.’

Alle witte kool komt uit de omgeving, 30% van eigen akkers rondom de fabriek. Kramer is de enige fabrikant die zuurkool vers verpakt: witte kool gaat in grote tanks en wordt gemengd met zout, het gistproces kan beginnen, zetmeel en andere koolhydraten worden omgezet in melkzuur. Deze melkzuurbacteriën transformeren de witte kool in zuurkool. Vrijwel alle zuurkool in de Nederlandse en Belgische supermarkten komt bij Kramer vandaan, maar ook ver daarbuiten is de zuurkool uit Zuid-Scharwoude te vinden.

Kramer vroeg Millford een aantal jaar geleden te helpen met het design van hun verpakkingen, we spraken hierover met Dirk Kramer, 5e generatie Kramer. Dirk: “De aanleiding voor de samenwerking was tweeledig. We hadden het gevoel dat verpakking van dit authentieke product niet meer aansloot bij de vraag vanuit de markt, maar we hadden ook het gevoel dat de verpakking niet meer aansloot bij de bedrijfsidentiteit. Onze grote passie is kool en fermentatie; dit authentieke en natuurlijke productieproces is al 130 jaar hetzelfde. De familie Kramer is verweven met zuurkool, van plantje tot verpakking. We zijn echte koolkenners. Dat moet je dan ook terug voelen in de verpakking.”

Dirk volgde zijn vader op in het bedrijf en groeide net als voorgaande generatie op in en rondom de fabriek. “Mijn vader is geboren in de fabriek en zelf heb ik hier ook altijd gewoond. Ik reed met mijn fietsje door de productie. Dat was voor mij de normaalste gang van zaken, ik dacht dat iedereen een zuurkoolfabriek had thuis.” Waar zijn opa elke dag nog witte kool op boten opkocht in het 1000 eilandenrijk, heeft Dirk zijn pijlers vooral op de toekomst gericht. “De tijden zijn veranderd, vroeger hadden we überhaupt maar 10 soorten groenten tot onze beschikking, we hadden geen koelkast, dus zuurkool werd veel gegeten. Maar de tijdgeest zit ons mee, consumenten waarderen kwaliteit steeds meer en er is een toenemende aandacht voor andere eetculturen. Dat maakt onze zuurkool weer interessant.”

Tijd dus voor een nieuw en passend jasje. Dirk: ‘Juist Millford wist in de selectiefase niet alleen de update van de verpakking en de markttrends te adresseren, maar combineerde dit met aansluiting bij de 130 jaar oude Kramer bedrijfsidentiteit.’ Over de lange Kramer historie is Dirk vrij nuchter: ‘Het is altijd makkelijk praten over wat je wel en niet moet doen als je er nog bent met het bedrijf na 130 jaar. Misschien was het wel gewoon meer geluk dan wijsheid? Enerzijds is Kramer qua product echt trouw gebleven aan zichzelf en anderzijds moet je ook naar buiten durven kijken. We geloven er in ieder geval in dat als je harder werkt dan de buurman, dat je net iets vaker fouten bij kan sturen en kansen kan pakken.’ Want 1 ding is zeker: het is hard aanpoten. ‘Het is elke dag weer streven naar een goed en relevant kwaliteitsproduct in de versmarkt. Daarbij is zuurkool een wild vers gefermenteerd product met alle grilligheid van dien. En dat is wel de basis: een goed bedrijf begint met een goed product.”

back to overview

Let's work together!

Great work starts with great partners. 
Contact us for new business, questions, or to schedule a visit to our studio in Amsterdam.