Jean-Baptiste Cariteau van Wecare: “Gezond eten en lekker genieten gaan goed samen’’

by Millford - April 2022

'Gezond eten en lekker genieten gaan goed samen'

Fit zijn en gezond blijven gaat over genoeg bewegen en gezond en gevarieerd eten. Maar we weten allemaal: dat is soms gemakkelijker gezegd dan gedaan. WeCare helpt een handje! Aan het woord Jean-Baptiste Cariteau, Category Marketing Manager Active & Advanced Nutrition bij Nutrition & Santé en Sanne van Kuijk, strategy director bij Millford.

Cariteau: ‘Nutrition & Santé is marktleider en specialist in gewichtsbeheersing en heeft al decennia ervaring als voedingsdeskundige. Wij begrijpen als geen ander hoe belangrijk een gezonde lifestyle is, maar ook hoe lastig het kan zijn om die gezonde manier van leven vol te houden. Toch geloven wij dat een gezonde lifestyle en genieten van het leven heel goed samengaan. De één sluit de ander namelijk niet uit. Een misverstand wat bij velen nog leeft. Het gaat over keuzes maken en de juiste balans vinden.’

Van Kuijk: WeCare betekent letterlijk ‘Wij geven erom’. En dat is precies de essentie waar het merk voor staat. Cariteau: ‘Wij geven om de consument, om zijn behoeften en wensen. Op basis hiervan hebben we een assortiment samengesteld wat optimaal aansluit bij de consumentenbehoeften van vandaag de dag.’

Brede keuze
Het productassortiment is zo ontworpen dat de consument op elk moment van de dag een oplossing kan vinden die op dat moment aansluit bij zijn of haar behoefte. Van ijskoffie, tot repen, muesli’s en zelfs pasta’s en wraps. Cariteau: ‘Wij geloven niet in een one size fits all, maar in een tailor made aanbod. Dat is voor de één een low carb tussendoortje en voor de ander een maaltijdcomponent of shake. Omdat we zo’n breed assortiment voeren, kun je kiezen wat bij je past.’

Cariteau: ‘We zijn er voor de ‘oplettende’ levensgenieter. Dat zijn consumenten die willen genieten van het leven, maar die dat willen doen met behoud van een gezond lijf en een gewicht dat bij ze past. Zij begrijpen dat een gezonde lifestyle ervoor zorgt dat je lekkerder in je vel komt te zitten en je dus fijner en gelukkiger voelt. WeCare is er ook voor de moeilijke momenten. De momenten waarop de gedachteloze routine het dreigt over te nemen en de ongezonde keuze aan de winnende hand is.’

Energiek en positief
Van Kuijk: ‘Een gezonde lifestyle hoeft het ‘levensgenieten’ geen millimeter in de weg te staan. Met een beetje extra hulp van WeCare wordt die gezonde lifestyle niet alleen makkelijker, maar ook lekkerder en leuker. Want laten we eerlijk zijn, goed bezig zijn én blijven kan behoorlijk moeilijk zijn. Dat gevoel, het begrip hebben voor de uitdaging waar consumenten mee te maken hebben, wilden we zowel in de merkpositionering, visuele identiteit, het packaging design als de communicatiecampagne terug laten komen. De energie, maar ook de positiviteit, moest ervan afspatten. We kozen voor een levendig en kleurrijk design. Enthousiasmerend en optimistisch. Iets waar je een fijn gevoel bij krijg. Als motiverende coach wil WeCare de stok achter de deur zijn, het schouderklopje, het extra duwtje. Dat wat je nodig hebt om die gezonde lifestyle vol te houden.

Krappe deadlines
In een tijdsbestek van slechts 6 maanden ontwikkelde N&S samen met Millford een nieuw merk met een zeer breed assortiment voor zowel retail als drogisterijen. Een ingrijpende operatie met korte timings en scherpe deadlines. Cariteau: De grootste uitdaging was uiteraard de timing, maar ik heb wel geleerd dat er veel mogelijk is als alle neuzen dezelfde kant op staan. En ondanks het feit dat een proces als dit strak wordt gemanaged, zijn er altijd onvoorziene gebeurtenissen waar je mee hebt te dealen.’ Op de vraag wat hij volgende keer anders zou doen antwoordt Jean-Baptiste: ‘Hoe krap de verschillende deadlines ook zijn, het is nodig om op gezette momenten te stoppen met rennen en uit te zoomen om het grote geheel te blijven zien. Is wat we doen relevant voor het merk of niet? Doen we nog het juiste? Hebben we nog hetzelfde doel voor ogen?’

Ruime ervaring Millford
Voor de positionering, visuele identiteit, packaging design en het communicatieconcept is nauw samengewerkt met Millford. Cariteau: ‘Millford heeft ruime ervaring in de FMCG. Vanaf het eerste gesprek wisten we dat dit de partner was met wie we wilden samenwerken. Millford begreep precies waar we met het merk naartoe wilden en wat we aan de consument wilden overbrengen. Dit hebben zij zowel vertaald in de verpakking als in communicatie.’

‘Met dergelijke deadlines moet de samenwerking uiterst soepel verlopen. Deze was dan ook uitstekend. Het was niet aan de ene kant Millford en aan de andere kant Nutrition & Santé, maar één en hetzelfde team dat in minder dan 6 maanden een merk heeft gebouwd. De relatie is gebaseerd op een solide basis van transparantie en goed naar elkaar luisteren. En laten we vooral het feit dat ze extreem snel en goed werken niet vergeten!’

Introductiecampagne
De marktintroductie is niet ongemerkt aan ons voorbijgaan, maar werd ondersteund middels een allround marketing communicatiecampagne. Cariteau: ‘Voornaamste doel was brand awareness creëren. Daarnaast hebben we natuurlijk samengewerkt met de retailers in verschillende promo- en sampling acties.’ In de door Millford ontwikkelde campagne lag de nadruk op de dialoog tussen de consument en WeCare. Van Kuijk: ‘De associaties die we willen oproepen bij het merk gaan over een gezonde, leuke en makkelijke lifestyle. De campagneregel is dan ook letterlijk: ‘I care about enjoying life. We care about your healthy lifestyle’.’

back to overview

Let's work together!

Great work starts with great partners. 
Contact us for new business, questions, or to schedule a visit to our studio in Amsterdam.